Heratorpets Vinja

Alla inlägg under januari 2012

Av Heratorpets Vinja - 15 januari 2012 22:15

Idag på fm så åkte jag och Vinja hem till Laila för lite träning med henne och Izac.


Vi skulle träna spår och lite lydnad, hinner ju inte så mycke på lite drygt 2 timmar    . För att spara lite tid så hade Laila lagt ett spår till Vinja i skogen   . Har ingen aning om hur långt spåret var, men gissar på en 5-600 m.


Dagens spår gick inte så lysande tyvärr   .  Gick bra till första apporten sen blev det en del strul och hon var på väg åt nått helt annat håll   . Efter en stund lyckades hon hitta tillbaka och vi fortsatte, apport nr 2 låg i en backe som hon missade   . Fortsatte sen i en vinkel som gick bra   , är inte helt säker men hon missade nog apporten efter vinkeln och hade sen lite strul.


Hon hittade i alla fall till slutet till slut   och fick med sig 3+1, tror jag. eller om det var 4 små pinnar. Mitt minne är inte vad det borde vara ibland   . Men hon missade minst 2 små pinnar idag.


Laila tog min kamera och fotade lite, inte lätt hinna med att fota när vi far fram i skogen. Men här kommer i alla fall några kort.


.

  

Så var vi på väg i spåret.


  

Här hittade vi 1:a apporten.


  

Uppför denna sega backe gick spåret, tur att man har draghjälp   .


  

Väntar på att få lite köttbulle för hittad apport.


  

Ännu en apport och ännu mera köttbullar   .


  

Här har vi hittat slutet och självklart blev det lite mera köttbullar   .


.

Lailas Izac spårade också och var jätte duktig   , hon kör näringsspår med honom. Här kommer lite bilder på duktiga Izac när han spårar.


.

  

Izac vid spårstarten.


  

Duktig liten gosse.


  

Närstudie av Izac när han spårar.


  

Här var det en matlåda som han markerade.


  

Riktigt noga är han   .


.

Sen blev det ett kort pass lydnad. Laila o Izac körde budföring, lite fritt följ och början till framför gående.


Jag och Vinja testade också en budföring, var evigheter sen men hon sprang så duktigt så   . Sen blev det lite fritt följ för oss också, idag så plogade hon inget alls   . Lite apporterin med trä apporten blev det också, tyckte metallen var för kall. Blev lite gnäll på första skicket   , men det andra var hon tyst på   . Men tyvärr lite långsammare....Men, men man kan inte få allt   . Blev sen några steg kryp som jag tyckte hon gjorde jätte bra   .


Här kommer några bilder när Laila tränar Izac.


.

  

Början till platsliggning.


  

Fritt följ.


  

Sen lite bus efter ett lyckat träningspass   .


.

När jag var klar med Vinjas så kom Lailas sambo ner med en radistyrd bil som dottern fått i julklapp. Hmm undrar vem som blev mest glad åt den presenten   . Vinja tyckte det var en liten lustig sak som åkte fort omkring   . Men jösses vad hon sprang efter den, den var både kul och lite läbbig.


.

      

Verkligen en konstig liten mojäng tyckte Vinja.


   

Mattes fina flicka, det var allt lite jobbigt att jaga den där bilen.


.

Sen gick vi en liten kortis med Laila och hennes grabbar Izac & Kenzo. Blev en liten tur i deras skog som kanske blev ca 2,5-3 km. Glömde tyvärr titta på stegräknaren när vi började att gå.


Efter vi gått klart så blev det bara hem och käka för både mig och Vinja o sen susa iväg till jobbet. Så vi har haft en väldans trevlig fm idag   , bara synd att man var tvungen åka till jobbet   .


I morgon så ska jag ut och jobba natt så det blir inte nån klocka på ringning utan jag tänker ta mig en redig sovmorgon    . Vet ju inte hur länge det blir men bara att slippa att ställa klockan är så skönt.


Hoppas att ni alla haft en super bra helg med sol   och en massa roliga hundaktiviteter.


Ja just ja, glömde ju visa kortet på den fina soluppgången vi hade i morse. Hade tyvärr inte kameran med på korta morgonrastningen utan fick fota från balkongen när vi kom in.


.

 


Sköt om er så hörs vi i morgon igen   .


Av Heratorpets Vinja - 14 januari 2012 22:15

Vi har faktiskt haft sol här idag också   , men tyvärr så har det även idag blåst en massa ute   . Så tråkigt när det är så fint ute med sol och allt att det ska blåsa och vara kallt   .


Så det var attans tur att vi hade bokat en simtid på fm   . Både Vinja och Zäpo älskar ju att simma   .


Dagens simpass för Vinja blev ca 30 min, blev en gång Jet Streamen i lina på lite drygt 2 min och sen 12 "kast intervaller" i Jet Streamen   .


Efter badet blev det som vanligt lite bus med sonen på gräsmattan utanför. Sen var det bara att susa hem och fixa sig inför eftermiddagens arbetspass.


Bilder från simningen blir det självklart   , eftersom det lyste in en del dagsljus så tycker jag att ja lyckades lite bättre med dagens simbilder   . Ska verkligen bli spännande när jag får nya kameran sen om bilderna blir som jag vill ha dom.


.

  

Vinjahar nyss klivit i bassängen.


   

Zäpo trivs i vattnet.


  

Mattes fina flicka och Zäpo längre bort.


  

Fina Zäpo.


  

Vinja kämpar på.


  

Parsimning.


  

Vinja väntar på att jag ska kasta hennes badleksak.


  

Zäpo i Jet Streamen när han kör intervaller.


.

Efter badet blev det som vanligt lite bus på gräsmattan utanför, det är alltid lika uppskattat   .


.

  

Kollar in om det hänt nått nytt sen sist dom var där.


  

Vinja smyger på Zäpo.


  

Kom igen då morsan så leker vi.....


  

Här var det också spännande nyheter.


  

Skithundar   .


.

Var sen som sagt bara hem och fixa sig inför em jobb pass. Har en em kvar i morgon också. På fm ska jag träffa Laila och Izac för lite spår och lydnad. Laila skulle lägga Vinjas spår åt mig   , perfekt eftersom jag inte har så jätte många timmar på mig innan vi måste hem och förbereda ännu ett arbetspass.


Hoppas att ni alla haft en skön dag hos er med lite sol   , håller tummarna att ni sluppit den hemska blåsten som varit här.


Sköt om er så hörs vi i morgon igen med en rapport om hur spåret och lydnaden gick   .


Bye, Bye   .


 




 

Av Heratorpets Vinja - 13 januari 2012 23:01

Idag så har jag jobbat em, så det har blivit en liten sovmorgon   . Inte så länge men jag slapp i alla fall gå upp kl halv 5   .


Har faktiskt varit lite sol här idag   , men det har också blåst attans kallt så man har frusit en massa   .


Dagens promenad blev med Vicky och hennes grabbar ut till våtmarken och vände. Vinja och Texas hade lite kul och sprang lite grann, sen var han väldans intresserad av hennes pinne som han gick och passade på och hoppades kunna sno vid ett obevakat ögonblick  .


Som sagt så var det ju rätt blåsigt och kallt   , trotts att solen sken   . Våran promenad idag blev nästan 7,5 km.


Lite bilder blev det självklart när jag äntligen kunde fota i dagsljus   . Action bilder blev det nästan inga alls, lille Texas var ju super långt före hela tiden så det klarade inte kameran av. Men lite annat smått o gott blir det.


.

   

Om ni undrar vad det är som bländar er så kallas det för SOL. Den har tyvärr varit rätt sällsynt på sista tiden.


  

Happy och Vinja kommer springandes.


  

Texas, Vicky, Happy & Molle.


  

Alla fyra läser samma nyheter, måste vara nått väldans spännande.


  

En törstig Texas.


  

Texas håller koll på Vinjas pinne.


  

En dyngsur Happy. Han råkade gå ut på isen som brast och kunde sen inte komma upp. Vi fick jätte panik för Vicky höll nästan inte på att få upp honom. Som tur så lyckades hon få tag i halsbandet och kunde dra upp honom   .


  

Visst är solen vacker.


  

Vinja, Molle, Texas & Happy.


    

Min vackra Vinja.


    

Fina Happy.


    

Fina Molle.


    

Lille Texas.


.

Sen blev det dags att åka hem o fixa lite innan det var dags att åka till jobbet.


I morgon fm så är det dags för lite simträning för vovvarna   , det kommer med all säkerhet bli uppskattat   .


 

Av Heratorpets Vinja - 12 januari 2012 21:09

Hua vilket jävla skitväder vi haft idag   . Började att regna i morse när jag gick till jobbet och regnade sen tills strax efter kl 14,00Rain Cloud . Såg inte alls fram mot en promenad i det vädret, tänkte att det får nog bli en vilodag idag.


Men lagom när jag kom hem så hade det slutat och jag var ändå tvungen att rasta Vinja så jag tänkte vi kan väl gå en liten kortis då. Packade då våran klövjeväska för det skulle bli lite mera träning i alla fall.


Blev bara Lilla Göksten som blev ca 4,5 km.


Var verkligen inget bra foto väder idag   , alla bilder blev bara hur tråkiga som helst   . Blev en massa kastade kort och dom minst dåliga är dom som ni kommer få se, men dom blev verkligen inte kul. Men vädret kan man ju tyvärr inte göra nått åt.


.

  

Väldans grått och mulet   , men som tur inget regn   .


        

Mötte Zäpo med matte utefter ån, tyvärr så blev busbilderna väldan suddiga.


      

Kolla vad Herr o Fru Bäver varit flitiga.


  

Vinja redo för ett pass med klövjeväskan.


.

Så mycke mera än så blev det inte idag. Var inget skojsigt väder att vara ute i alls Thumbs Down , så sen blev det hem och slappa lite framför Tv:n en stund innan det var dags att börja med maten.

Och nu sitter jag här, inte så speciellt kul dag inte.


I morgon så jobbar jag mm så det blir lite längre att sova i alla fall   . Ska träffa Vicky och hennes grabbar i morgon fm om vädergudarna är på våran sida.


Hoppas att ni haft bättre väder hos er än vad vi haft hos oss.


Natti, Natti   .







Av Heratorpets Vinja - 11 januari 2012 20:00

Ja då har man avverkat sin första fm då. Idag så har vi faktiskt haft en härligt blå himmel och sol   . Var så härligt att gå promenad i solen   .


Hade möjlighet att sluta lite tidigare idag, tänkte det var bäst passa på medans vi har sol.


Blev en tur ut till Kolsta för mig, Vinja, Zäpo och hans matte. Dagens sväng blev ungefär 8 km.


Oj vad jag längtar efter min nya kamera   , hoppas det går fortare än en vecka innan dom får hem den   .


Lite bilder från dagen sväng kommer här.


.

  

Vinja roar sig med lite gräsrullning.


  

Men hallå....Vad sysslar dom med där borta egentligen.....


  

Hur törs dom gå på isen nu, så länge har det ju inte varit minus grader ute.


  

Lite bus på gärdet med sonen.


  

Så var vi på väg igen då.


  

Vackra Zäpo.


    

På väg ut mot Kolsta.


  

Vinja och Zäpo så fina.


  

Vacker sol....


  

Och härligt blå himmel.


  

Zäpo på språng.


  

Vinja kommer luffsandes efter.


  

Så har vi vänt och är på väg hemåt.


  

Mor och son så fina tillsammans.


  

Men hallå bollen....Vad gör du där nere....Du ska ju vara i min mun....


  

Duktig Zäpo som ligger på sidan och väntar på att bilen ska åka förbi.


  

Så härligt att solen lyste på hela våran promenad   .


.

Har en fm kvar i morgon och sen är det em som gäller fre-sönd. Med lite tur så kommer jag i säng lite tidigare igår, är lite sent komma i säng halv 12-12 om klockan ringer halv 5. Blir lätt lite snoozande när man är trött   .


Ska kolla lite vad ni andra roat er med idag och sen orientera mig till sängen.


Hörs i morgon.

Natti, Natti   .



Av Heratorpets Vinja - 10 januari 2012 21:26

Dagen började med en härlig sovmorgon   . Strax innan halv 10 så kravlade jag mig upp och gick ut och morgonrastade Vinja, sen in och ge henne frukost.


Sen hamnade jag vid datorn ett tagComputer och efter det lite frukost inne vid Tv:n  TV 3 .


Vid 1-taget så träffade jag dottern som följde med till Vilsta för en promenad  Walking The Dog Female . Lite drygt 9,5 km fick vi ihop på dagens sväng   .


Efter det blev det en tur först ner på stan och sen till Tuna Park. Dottern letade jacka och skor o jag kollade lite på en ny kamera Snappy  på lite olika ställen. Men inte är det lätt att veta vilken man ska ha, finns ju en massa att välja på. Så det gäller att hitta nån som både är bra och passar plånboken   .


Efter lite övervägande med mig själv så tror jag att jag gjorde ett bra val. Har inte fått hem kameran men den borde finnas om ca en vecka i affären   .


Så undrar ni kanske vad det blev för kamera, jo det blev en Nikon D3100 18-55 VR. Fråga mig inte vad alla siffror står för men jag fattar ingenting av det   . Kommer även köpa 2 andra objektiv, ett 35 mm som var bra att fota inne fast det inte var så ljust. Självklart kunde det användas ute också, men inne blev det visst bra kort även utan blixt. Sen blev det ett Kitt med väska, objektiv och minneskort. Objektivet var 55-200 VR fattar inte vad det står för heller   . Men förhoppninsvis så ska det bli attans mycke bättre bilder sen   .


Lite bilder från dagens promenad med Vinja och dottern kommer här.


.

   

Solen tittade fram en liten stund mitt på dagen.


     

Lite bus med en pinne blev det på väg till bilen.


  

Så var vi på väg på promenad i Vilsta skogen.


  

Mera bus med en skojig pinne.


  

Vinja och Sandra har dragkamp.....


  

Stolt vinnare av pinnen.....Vinja.... Denna pinne följde sen med på hela promenaden som ni kommer att se på resten av bilderna.


  

Lilla pluttan.


  

Härlig promenadväg i Vilsta, var is på vissa ställen.


  

Tar en liten paus och gnager på sin pinne.


  

En härlig grillplats finns det i skogen.


  

Lite bus med sin pinne.


  

Den här backen är verkligen inte kul alls.


  

Som ni ser, pinnen är fortfarande med.


  

Vinja o pinnen poserar i skogen.


.

Ja så har våran dag sett ut idag. I morgon så ringer klockan 4,30 för nu är det slut på ledigheten   . Klockan har precis paserat 22,00 så det börjar verkligen bli hög tid försöka att sova, hur nu det ska gå när man inte alls är trött.


Hoppas att ni alla haft en skön tisdag   .


 








Av Heratorpets Vinja - 9 januari 2012 23:45

Hu vad kallt det varit idag, var -10 grader i morse när jag vaknade   .


Idag så har jag, Vinja o Zäpo med matte varit hos våran uppfödare och tittat på ett gäng söta valpar Puppies. Monika har en kull som är lite drygt 7 veckor hos sig och så söta, men hu så vassa   .


Var ett riktigt fart fyllt gäng fulla med en massa bus.


Lite bilder från våran dag kommer här, bilderna är verkligen inte lysande. Tycker i alla fall inte jag. Måste verkligen börja kolla efter en riktigt bra kamera snartSnappy. Min kamera hinner inte med i fart bilderna vilket är attans tråkigt.


Måste nog även varna för att det blir rätt mycke bilder idag också.


.

       

Blev ett litet snabbstopp utefter vägen för lite rastning och bus.


   

Ziwa och Steffie. Ziwa är Vinjas dotter o Steffie är Vinjas halvsyster.


   

Steffie och Ziwa har dragkamp.


   

Ziwa och Mikra som är Vinjas mamma.


.

Här kommer dom valpbilderna jag tog. Eftersom jag inte vet vem som är vem så kommer alla bilder i en samling.


.

                    

Visst är dom helt bedårande söta   .


.

Sen gick vi ut med dom stora en stund, försökte fota lite men det sprang ju hundar överallt så det var inte lätt få till nått. Lagom man zoomat så hade dom sprungit iväg eller kommit närmare   .

Men här kommer lite bilder i alla fall på utevistelsen.


.

  

Zäpo, Vinja, Steffie & Ziwa.


  

Ziwa, Vinja, Zäpo och Steffie i bakgrunden.


  

Zäpo hälsar på mormor Mikra.


  

Ziwa.


  

Vinja, Zäpo och Ziwa.


  

Ziwa fram, Vinja bak vänster o Zäpo till höger.


  

Zäpo och Vinja hittade en spännande fläck.


  

Familjebild. Dottern Ziwa, Vinja och sonen Zäpo.


.

Tanken var att det skulle bli en promenad när vi åkte hem men det var så kallt och vi frös så mycke så vi hoppade över det idag. Åkte istället till Jula och Willys och shoppade lite.

Sen hem och äta och sen slocknade jag i soffan en stund   . Så idag så blev det en liten vilodag, om man bortser från bus stunden hos Monika.


Det finns föresten några otingade valpar på Heratorpets kennel om det är någon som är intresserade. Valparna var alla trevliga och väldigt pigga och fråmåt. Så är ni intresserade så hör av er till Monika på Heratorpets kennel.


Nu är klockan snart 12 och det börjar väl bli dags gå och sova lite. Tyvärr så är jag inte ett dugg trött så vi får väl se hur länge man sitter uppe idag då   .

 







Av Heratorpets Vinja - 8 januari 2012 23:11

Idag så har det varit full rull från kl 12,00 till kl 21,00Running .


Vid halv 1 taget så var jag hemma hos Ingrid och var lite valpvakt medans dom var borta. Var där en stund och gosade med dom små sötnosarnaPuppy 1, gav dom mat och sen blev det en del torkande innan alla slocknade nöjda och belåtna. Var ute även med Allti en stund.


Måste nog föresten redan här varna för att det kommer bli en väldans massa kort idag  Snappy. Både på en massa valpar och på våran promenad.


Okej, så nu är ni varnade och här kommer första laddningen med kort. Blir först ett gäng på valparna som nu hunnit bli 4,5 v. Tyvärr så är inte min kamera och jag överäns när jag ska fota inne, dom blir verkligen inte som jag vill  


Har tyvärr inte så stor koll vem som är vem, några syns märkningen på så då kan man ju se.


.

    

Lille gossen Error.


  

Nästan hela gänget i Bia bädden.


  

Liten sötnos, tror det är Femman.


  

Små blodtörstiga bestar är dom.....


  

Mjölkbaren är öppen.


  

Så söt.


  

Error.


      

Att det är så gott med skor och ben.


      

Strimma.


  

Vad då....Jag är väl inte alls trött....


  

Ja nog har dom olika sovstilar allt.


  

Lilla Twiggy.


  

Matdags.


.

När allt var klart med dom små så åkte jag och Vinja till Kjula skogen för att gå en promenad. Blev en sväng på lite drygt 5 km med även lite "fusk uppletande" för lilla fröken.


Vi hade tur som hade sol   och att det inte han bli så mörkt innan vi gått klart. Kom ju inte ut föräns vid 2-taget och var tillbaka till bilen strax efter kl 3.


Här kommer bilderna från våran promenad.


.

  

Vi började dagens promenad på samma ställe som igår.


  

Vi hittade markeringen till 7,5 km spåret där man skulle komma ut. Men hur man kommer från vägen där markeringarna slutar och till skylten har jag ingen aning om.


  

Denna backe traskade vi ner för.


  

Självklart så hittade Vinja en bra pinne i skogen att busa med.


  

Bildbevis på att vi haft sol idag.


  

Mattes fina plutta i solen med sin pinne.


  

Kolla vad dom har gjort med den fina skogen. Inga träd kvar och så ser det ut som dom även plöjt upp marken  .


   

Blev självklart lite mera kort i solen.


   

Visst är hon söt min lilla flicka   .


   

Här har dom också huggit ner en massa träd   .


     

Fast det fanns en del skog kvar också, än så länge i alla fall.


.

Sen åkte jag till Ica Ekängen och sen och tankade, vid Ekängen så fotade jag denna läckra solnedgång.


.

  


.

När jag var på väg hemåt så ringde Ingrid och undrade om jag kunde fixa valparna och Allti igen för dom skulle bli lite sena. Så det var bara hem, börja med maten och käka och susa iväg igen.


Var där strax före kl 6 och tog Allti direkt och sen var det bara in och börja mocka efter vilddjuren. Var inte så jätte mycke skit, men några hade roat sig med att springa i en bajshög så det var bajstassar lite överallt på golvet   .


När det var klart så fick dom mat och sen var det bara att börja om och torka igen. För det som kommer in måste ju även komma ut   . När det var klart och dom började bli trötta igen och jag torkat upp allt så kom dom hem.


Då var det bara att susa hem och träffa Zäpo med matten för att gå en promenad. Vi hade ryggorna med kedjor i för det skulle bli lite dragträningen idag. Hade tänkt att gå elljusspåret som var upplyst. Men inte alls......Vet ni vad dom håller på med.....Jo dom håller på att fixa en massa snö med snökanonerna så inte gick det att gå där inte, attans typisktKicking Dirt.


Så det blev en tur ut till Viggeby istället som blev ca 6 km. Kedjorna var på i 15 min och dragvikten var ungefär 3 kg. Så idag så har Vinja fått röra på sig ordentligt, sammanlagt drygt 11 km.


Nu måste jag börja skynda mig i säng för i morgon ska det bli en tur till uppfödaren för att titta på hennes valpar.


Hoppas att ni orkade hänga med ända hit ner.


Ha det så bra så hörs vi i morgon igen   


 


 







Presentation

NYA Hemsidan

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards