Heratorpets Vinja

Alla inlägg den 12 mars 2010

Av Heratorpets Vinja - 12 mars 2010 16:22

Först vill jag tacka alla som följt oss på bloggen med Vinjas valpar. 


Men hu så spännande det var och rätt pirrigt också vill jag lova när det dröjde så efter 3:e valpen. Så inte har det blivit så mycke att sova då inte. Kom ju hit på onsdag fm, blev ju inte mycke sova den natten när vi gick och vänta på att det skulle sätta igång. Var nog vaken över 30 timmar innan man fick sova.


Klockan 5.00 kom första valpen som var en grå hane. Hon hade jätte jobbigt med den för den hade ingen fosterhinna och var rätt torr sa Monika. Monika fick hjälpa Vinja med den och det gjorde verkligen ont på henne, min lilla flicka.


Sen blev det en lång väntan på nästa, hon ville inte komma igång så det blev en tur i bilen på skumpliga vägar. Blev en riktig vansinnes färd, Monika körde som den värsta biltjuv och jag hade jämnt göra att hålla mig fast i baksätet samtidigt som jag lyste med ficklampa för att se om det hände nått, och det gjorde det till slut. Klockan 6.20 föddes den 2:a valpen i bilen som var en tik.


Klockan 7.45 kom nästa som tyvärr var död född, var en tik.


Sen var det en fruktansvärt lång väntan som så man började bli mer och mer orolig. Monika försökte få tag på sin veterinär men dom hade massor att göra så dom var inte lätta få tag på. Som tur är har monika en valpköpare som jobbar där så hon fick tag på henne som skulle försöka prata med veterinären.


Men dom hade ju som sagt fullt upp så det ringde aldrig någon därifrån. Vid halv 1 taget sa Monika att nu åker vi för nu börja hon bli orolig. Så vi packa in Vinja och dom två valparna som hade kommit och åkte.


Vi fick vänta lite tills ett rum blev ledigt sen kom veterinären in och klämde och kände på henne. Han gav henne nått som satte fart på värkarbetet och sen dröjde det inte länge. Tog kanske ca en kvart sen kom det igång.


Så klockan 13.50 kom det ut en stor hane, kan ha varit den som gjort hon inte fått ut flera valpar, vet inte säkert. Men sen rassla det på av bara den. Nästa kom 14.00 och var en tik sen 14.10 en tik valp till. Efter dryga 10 min kom så en till som tyvärr inte levde.


14.35 kom den sista som också var en tik. Alla valpar är gråa och mer eller mindre mörka. Blev även en tur in till röntgen för att kolla om det fanns nått kvar och det var tomt. Så det var bara packa ihop dom små och åka hem till Monika.


Är fortfarande kvar hos Monika och ska åka hem i morgon. Vet inte om jag kan fixa in några bilder från hennes data men kan försöka senare, annars kommer dom när jag kommer hem.



Det har verkligen varit en upplevelse det här, hade gärna klarat mig utan veterinär besök men är glad att alla kom ut naturligt och inte behövde göra kejsarsnitt.


Så nu har äntligen fått en lite glimt av hur det gick till.



Ha en fortsatt skön dag så hörs vi senare eller i morgon. 

Presentation

NYA Hemsidan

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards